III Niedziela Adwentu jest nazywana Niedzielą Różową lub z łaciny Niedzielą Gaudete. Nazwa ta pochodzi od słów antyfony na wejście: „Gaudete in Domino”, czyli „Radujcie się w Panu”.
Teksty liturgii tej niedzieli przepełnione są radością z zapowiadanego przyjścia Chrystusa i z odkupienia, jakie przynosi.
Warto pamiętać, że oprócz Niedzieli Gaudete jest jeszcze tylko jedna okazja do używania szat liturgicznych koloru różowego (Niedziela Laetare, IV Niedziela Wielkiego Postu).
Druga część Adwentu
17-24 grudnia
Od IX wieku dla drugiej części Adwentu charakterystyczne są tzw. antyfony „O”, ponieważ wszystkie rozpoczynają się od tej właśnie litery: O Sapientia, O Adonai, O Radix Jesse, O Clavis David, O Oriens, O Rex gentium, O Emmanuel.
Tak ułożył je Amalariusz z Metzu. Oparte są one na obrazach i symbolach biblijnych. Antyfony te w tłumaczeniu polskim stanowią siedem kolejnych zwrotek dawno śpiewanej pieśni „Mądrości, która z ust Bożych wypływasz”:
1. Mądrości, która z ust Bożych wypływasz
Wszystko urządzasz, zewsząd cel dobywasz
Przybądź i naucz nas dróg roztropności
Wieczna mądrości!
2. O, Adonai! Wodzu Izraela, coś go wybawił z rąk nieprzyjaciela,
przybądź upadłym pod ciężkim brzemieniem, z silnym ramieniem!
3. Korzeniu Jesse! Tyś chorągwią ludów, zamilkną ludy na widok Twych cudów, przybądź i pośpiesz, u żal się złej doli, wybaw z niewoli!
4. Kluczu Dawidów! Izraela Boże,
co Ty otworzysz, nikt zamknąć nie może!
Przybądź, a wywiedź mocą Twej prawicy więźniów z ciemnicy!
5. O, wschodzie ranny! Światło wiekuiste, sprawiedliwości słońce promieniste,
przybądź i oświeć w ciemnościach siedzące, nędznych tysiące!
6. Królu narodów! Tyś ich upragnieniem,
Tyś jest węgielnym jedności kamieniem,
przybądź, niech człowiek przez Ciebie stworzony, będzie zbawiony!
7. Emanuelu! Królu Prawodawco,
oczekiwanie narodów i Zbawco,
przybądź i nasze wysłuchaj wołanie,
Boże, nasz Panie!
Ich treść obrazuje tęsknotę Izraelitów za Mesjaszem. Stosowane były pierwotnie jako antyfony do Magnificat w Liturgii Godzin. W odnowionej liturgii zachowały swoje tradycyjne miejsce. Ponadto włączone zostały w Mszę świętą jako wersety aklamacji przed Ewangelią.